Door Facebook kreeg een Rotterdamse kapper honderdduizenden fans in Bangkok.
Schorem Haarsnijder en Barbier is een excentrieke herenkapper aan de Binnenweg in Rotterdam. Al enkele jaren maakt de salon naam met uitbundige vetkuiven en imposante, zorgvuldig geknipte snorren.
Een bordje aan de deur maakt duidelijk dat heren en honden welkom zijn, dames echter niet.
Stemmige foto’s
De heren van Schorem zijn bovendien enthousiaste Facebookers, die met stemmige foto’s een indruk geven van hun kunnen. De Facebook-pagina van Schorem heeft waanzinnig veel likes (de teller staat op 115.000), waarvan er opvallend veel uit Bangkok komen. En dat blijken geen gekochte likes te zijn, vertelt barbier ‘Bertus’ aan Marketingfacts.
Bertus volgde via Facebook al een tijdje drie jonge Thai die in Bangkok een barbershop waren begonnen. Toen een vriend van de Thaise barbiers in Rotterdam was, gaf Bertus hem wat merchandising van zijn shop mee. Na enthousiaste posts van het Thaise drietal hierover op hun socialemedia-accounts, begon een run op de Facebookpagina van Schorem. “Opeens kwamen er elke dag honderd Thaise volgers bij.”
Rockabilly-sfeertje
Verklaring? "Die kids zijn gewoon ongelooflijk actief op Facebook", maar het rockabilly-sfeertje van Schorem sluit haarfijn aan op de subcultuur in de Thaise hoofdstad. De ploeg van Schorem werd nieuwsgierig naar de fanbase in Bangkok en reisde met een filmploeg van BNN herwaarts.
Daar werden ze met open armen ontvangen door Thaise barbers. Bertus: "Helemaal te gek: met oude Amerikaanse wagens, barbers uit alle hoeken van Thailand, bands die speelden… het was bizar. We hebben ook een paar workshops gedaan waarin we lieten zien hoe we knippen in Rotterdam.”
Reuzel Pomade
De barbershop gaat nu zijn Reuzel Pomade (een soort gel) in Thailand verkopen. Bertus noemt Facebook een "hongerig monster", maar dankzij sociale media heeft Schorem wel in veertig bladen van over de hele wereld gestaan.
Lees ook
't Gat in de markt: marktplaats voor kappers
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl